Voeding en chemo

Op het forum treft u momenteel een discussie over voeding. Een van de vragen gaat in op het veranderen van de smaak tijdens de chemo. Dit wordt gezien als een minder bekende bijwerking van chemotherapie. In dit nieuwsbericht besteden we hier aandacht aan omdat het juist in deze periode belangrijk is dat u geen gewicht verliest en goede voeding blijft eten voor de ondersteuning van uw herstel.

Het kan zijn dat u door chemotherapie een verandering van smaak ervaart; voedsel dat u vroeger lekker vond, trekt u niet meer aan en andersom. Dat zijn vaak gerechten of drankjes met een sterke geur of smaak zoals koffie of gebraden vlees. Ook de temperatuur van het eten kan een rol gaan spelen. Voor zowel de verandering van smaak als temperatuur geldt dat het vaak van tijdelijke aard is en een kwestie van uitproberen.

Maar ook als de smaak niet wordt aangetast door chemotherapie, kunt u problemen ondervinden met eten. U kunt misselijk zijn, de eetlust kan afnemen of kauwen en slikken geeft problemen door een droge of pijnlijke mond. Wie daar last van heeft kan eens lauwe of koude pap in plaats van brood proberen en zuur fruit en specerijen vermijden. Soms worden de (mond)klachten verergert door melk. U kunt dan overgaan op andere soorten melk, zoals rijstmelk of amandelmelk (geen soja).

Een aanrader is het kookboek van chefkok José van Mil dat zij schreef voor haar man die kanker had. De meer dan 100 recepten zijn ingedeeld in categorieën als ‘luchtig, krokant, vloeibaar of stevig’. Handig als u bijvoorbeeld pijn hebt bij kauwen en slikken en gebaat bent bij zachte en romige (vloeibare) gerechten. Jose heeft een site en blog waar u nog meer tips vindt en het boek ook kunt bestellen.