Voedingsstudie prostaatkanker, deelnemers gevraagd

In 2018  en 2019 besteedde Stichting DUOS aandacht aan een studie waarin onderzoekers de invloed van speciaal gekweekte groentes en fruit op langzaam groeiende prostaatkanker bestuderen. Het bedrijf Vers+ stelt per seizoen dozen samen met fruit en groente, en levert deze aan een deel van de deelnemers. Dit gezonde dieet zou moeten zorgen voor een vertraagde ontwikkeling van prostaatkanker en vooral voor het gezonder maken van het hele lichaam.

Gaston Remmers, oprichter van Platform Patiënt en Voeding, heeft urologen, investeerders en groentetelers samengebracht om de beste voeding op te stellen voor prostaatkankerpatiënten. Een teler aangesloten bij de stichting, Jan van Heijningen, vertelt dat meer dan dertig groenterassen stoffen bevatten die goed kunnen zijn voor prostaatkankerpatiënten. Bijvoorbeeld een peenras met veel bètacaroteen, wat het lichaam helpt met vitamine A aanmaken.

Dagelijks ontvangt Stichting DUOS vragen op het Forum of het secretariaat over (de juiste) voeding bij prostaatkanker. Wellicht is het een mogelijkheid om te participeren in deze studie. Temeer omdat de hoofdonderzoeker van de studie Lionne Venderbos liet weten dat de groep van afgelopen januari niet kon starten, terwijl men nu de ontwikkelingen rond Covid-19 nog afwacht. Dat wil zeggen dat u niet gelijk kunt participeren, maar zodra de studie weer opent.

Aanmeldingen:

l.venderbos@erasmusmc.nl

© 2020, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in