Waarschuwing checkpoint inhibitors als monotherapie bij blaaskanker

In navolging van de waarschuwingen van zowel FDA (US Food and Drug Administration) en EMA (European Medicines Agency) dienen artsen vooralsnog terughoudend te zijn met checkpoint inhibitors in de behandeling van gemetastaseerde urotheel carcinoom aangezien nog niet alle data bekend zijn. De waarschuwingen van beide instituten zijn des te meer relevant na de uitkomsten van de Keynote-361 en de IMvigor-130 (beide DUOS studies) als eerste lijns behandeling, dus bij patiënten die nog geen chemotherapie hadden gehad. Uit beide studies bleek een afgenomen overleving bij patiënten die de checkpoint inhibitors als monotherapie kregen toegediend, in vergelijking met patiënten die chemotherapie (cisplatin of carboplatin) hadden gekregen.

Lees meer op DUOS:

Juni 2018: Blaaskanker actueel. Verslag ASCO

De Keynote-361 studie die draaide binnen DUOS is inmiddels gesloten. De IMvigor-130 is nog open.

De statements van FDA en EMA:

FDA Statement: Keytruda (pembrolizumab) or Tecentriq (atezolizumab): FDA Alerts Health Care Professionals and Investigators: FDA Statement – Decreased Survival in Some Patients in Clinical Trials Associated with Monotherapy

EMA Statement: EMA restricts use of Keytruda and Tecentriq in bladder cancer

© 2018, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in