Wachten op medicatie door de Sluisprocedure

Steeds langer moeten Nederlandse patiënten wachten op nieuwe, dure medicijnen tegen kanker en zeldzame aandoeningen. Uit onderzoek van het FD blijkt dat de gemiddelde tijd die verstrijkt tussen goedkeuring en vergoeding van geneesmiddelen maar liefst 410 dagen bedraagt, zo staat vandaag vermeld in een nieuwsbericht.

Er is voor het onderzoek gekeken naar 26 geneesmiddelen met een vraagprijs van 50.000 euro of meer per patiënt per jaar. Die medicijnen moeten sinds 2015 de zogenoemde Sluisprocedure doorlopen. Het ministerie van Volksgezondheid moet dan zelf de prijsonderhandelingen voor deze medicijnen doen, in plaats van de zorgverzekeraars. De criteria zijn door minister Bruins (Medische Zorg & Sport) aangescherpt. Het aantal medicijnen in de Sluisprocedure is daardoor vanaf 2018 toegenomen.

Klik hier voor de lijst met medicatie die wordt getroffen door de Sluisprocedure. Wat betreft urologische tumoren gaat het om Avelumab bij niercelkanker. Voor dit medicijn zijn wel bewezen effectieve alternatieven als nivolumab/ipilumimab en pembrolizumab/axitinib.

Het BCG tekort waar DUOS eerder een nieuwsbericht aan heeft gewijd, heeft overigens niets te maken met de Sluisprocedure, het betreft hier sec een leveringsprobleem.

© 2021, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in