Wat geeft het beste resultaat bij uitgezaaide prostaatkanker?

Een duidelijk artikel over de behandeling en behandelvolgorde die het beste resultaat geeft bij uitgezaaide prostaatkanker op de site van de ProstaatkankerStichting. (LEES ‘Het beste resultaat’). We publiceren enkele fragmenten uit de tekst:

‘Prof. Ronald de Wit, internist-oncoloog, verbonden aan het ErasmusMC Kankerinstituut, heeft leiding gegeven aan de grote studie CARD waarin vijf DUOS ziekenhuizen participeerden en die in 13 landen in Europa gelopen heeft. Binnen deze studie werd onderzocht of patiënten die al abiraterone (of enzalutamide) en docetaxel hebben gehad als volgende het beste kunnen worden behandeld met cabazitaxel of toch beter met nog een andere androgeenblokker kunnen worden behandeld (abiraterone of enzalutamide). De juiste behandelvolgorde is lang een punt van twijfel geweest. Door de CARD studie lijkt daarin nu duidelijkheid te zijn gekomen.’

‘De conclusie luidt dat voor patiënten met een uitgezaaide hormoon resistente prostaatkanker een tweede chemobehandeling met cabazitaxel na docetaxel sterk de voorkeur verdient, boven een tweede behandeling met een nog niet eerder gekregen AR remmer. Deze uitkomst zal (wereldwijd) tot aanpassing van richtlijnen en behandeling van patiënten met prostaatkanker leiden.’

Bron: ‘Wat geeft het beste resultaat’ ProstaatkankerStichting

© 2020, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in