Wat is een prostaatbiopsie?

Als mogelijk sprake is van kanker, zal een weefselonderzoek plaatsvinden door middel van een prostaatbiopsie. Daarbij worden, meestal onder plaatselijke verdoving en meestal via het rectum, met een naald verschillende stukjes weefsel (biopten) uit de prostaat verwijderd om te onderzoeken op kwaadaardige cellen. Om de biopsie nauwkeuriger uit te voeren, wordt de prostaat in beeld gebracht met een transrectale echografie of een andere beeldvormingstechniek. Een echografie maakt gebruik van geluidsgolven om de organen op een beeldscherm zichtbaar te maken. Middels MRI (Magnetic Resonance Imaging) waarbij gebruik wordt gemaakt van een magnetisch veld, kan een biopsie heel gericht worden uitgevoerd zodat precies het ‘verdachte’ weefsel wordt aangeprikt. Naast de biopsie via het rectum -een zogenoemde (trans)rectale biopsie- vindt de biopsie ook wel plaats via de huid van het perineum (transperineaal).

Complicaties prostaatbiopsie

Infectie is een regelmatig voorkomende complicatie bij een transrectale prostaatbiopsie. Bij die ingreep kunnen darmbacteriën via de naald in de prostaat worden gebracht. Om de kans op een ontsteking te verminderen, krijgen patiënten preventief een antibioticakuur. Momenteel wordt onderzocht hoe de antibiotica af te stemmen op de individuele darmflora (lees: Infecties na prostaatbiopsie). Dit ook omdat door antibiotica resistentie, infecties een groeiend probleem zijn.

Daarnaast: ondanks de preventieve antibiotica krijgt circa  1 op de 14 mannen toch een infectie. Ook een sepsis (bloedvergiftiging) kan bij ongeveer 1 op de 150 mannen tot een mogelijk (levens)bedreigende situatie leiden.

De rectale biopsie kan het slijmvlies in de endeldarm irriteren. Bloed (of een bruine verkleuring) bij de ontlasting of het sperma is een van de bijwerkingen die overigens vanzelf weer overgaan.

VRAAG

Naar aanleiding van deze tekst kwam op het Forum een vaker gestelde vraag binnen: ‘Hoe groot is de kans op uitzaaiingen na een biopsie? Lees hier het antwoord.

Prostaatbiopsie ter discussie

In Nederland worden per jaar bij de initiële prostaatkanker diagnostiek ruim 40.000 TRUS biopsie procedures gedaan. Toch staat de biopsie hoe langer hoe meer ter discussie. Steeds vaker wordt deze vervangen door een urinetest (lees bijvoorbeeld Urinetest in plaats van biopsie) of MRI (MRI risicocalculator bij hooggradig prostaatcarcinoom. Binnen Stichting DUOS draait momenteel de mr Proper studie die de diagnostische en kosteneffectiviteit van een MRI gedreven zorgpad onderzoekt. Omdat uit onderzoek is gebleken dat MRI niet altijd alle tumoren traceert (lees: MRI niet altijd correct bij prostaatkankerdiagnostiek) wordt het al dan niet gecombineerd met aanvullende onderzoeken (bijvoorbeeld een gen-marker onderzoek).

De uitslag van een prostaatbiopsie

De uitslag van een biopsie kan positief (prostaatkanker) of negatief (geen prostaatkanker) zijn. Als de diagnose prostaatkanker is gesteld, wordt vervolgens bepaald in welk stadium de ziekte zich bevindt. Daarvoor kan worden ingezet:

• een CT-scan of computertomografie van de buik of het bekken: gedetailleerde röntgenfoto’s;
  • een botscan of isotopenscan: onderzoek na inspuiting met een licht radioactieve stof om te onderzoeken of er botuitzaaiingen (botmetastasen) zijn;
  • een MRI-scan.

Wilt u meer lezen over ervaringen na een prostaatbiopsie of uw ervaringen delen met anderen? Bezoek dan het DUOS-Forum.

© 2018, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in