Wat zijn expertisecentra uro-oncologie?

Op het Forum werd recent de vraag gesteld: Welke ziekenhuizen hebben voldoende ervaring met blaaskanker?  De vraag naar ‘goede ziekenhuizen’ ofwel ‘expertisecentra’ zaadbal-, prostaat- of blaaskanker komt veel voor op ons Forum en graag trekken we het antwoord hierbij wat breder.

TopReferente zorg

In het antwoord op het Forum wordt onder meer verwezen naar de site van de Nederlandse Federatie van UMC’s waar u de ziekenhuizen vindt die TopReferente zorg bieden. Hierbij de link naar  de TRF van urotheel- en blaascarcinoom.

Wat TopReferente zorg inhoudt, leest u hier

Prostaat- en blaaskanker

Daarnaast biedt SONCOS jaarlijks een rapport waarin onder meer de uro-oncologische normen en voorwaarden zijn vastgesteld. Vanaf pag 28 in dit rapport wordt de normering rond urologische tumoren behandeld. Enkele voorbeelden: voor de behandeling van spierinvasief blaascarcinoom dient een zorginstelling onder meer te voldoen aan een bepaald aantal cystectomieën. Voor blaascarcinoom bedraagt dit aantal vanaf 1 januari 2019 minimaal 20 per jaar per locatie, uitgevoerd door gekwalificeerde urologen. Voor prostaatcarcinoom geldt dat het aantal radicale prostatectomieën vanaf 1 januari 2019 minimaal 100 per jaar per locatie dient te bedragen.

Op het gebied van prostaatkanker is al enkele jaren geleden een ontwikkeling naar expertisecentra ingezet, meer hierover vindt u onder meer in het DUOS artikel ‘Vrijwel alle prostaatkankeroperaties in Randstad‘.

Zaadbalkanker

Op het gebied van zaadbalkanker (testiscarcinoom), een zeldzame kanker, gelden weer andere regels. Juist bij zeldzame kankers is het van primair belang dat u zich meldt bij een expertiscentrum. SONCOS normen schrijven daarbij het volgende voor: ‘een zorginstelling die patiënten met stadium I testiscarcinomen behandelt, dient jaarlijks tenminste 5 nieuwe patiënten met dit stadium in follow-up te zien. Indien een zorginstelling patiënten met een stadium hoger dan stadium I, maar wel “good risk” behandelt, moeten dit er tenminste 10 per jaar zijn. Alle patiënten met intermediaire of slechte prognose gemetastaseerde ziekte worden doorverwezen naar en behandeld in een referentiecentrum. Een kliniek die retroperitoneale lymfeklierdissecties als behandeling aanbiedt, dient dat tenminste 10x per jaar uit te voeren.’

U vindt meer informatie over de behandeling van testiscarcinoom in goede ziekenhuizen (expertise- of referentiecentra) op het Forum: ‘Wat zijn goede ziekenhuizen voor de behandeling van zaadbalkanker?’

En ‘Overleving zaadbalkanker groter in academisch ziekenhuis’.

Tot slot geldt in het algemeen: hoe groter het volume aan patiënten hoe groter de expertise.