Wereldwijd tekort aan Lutetium, update

Wereldwijd is een tekort aan Lutetium waarover ook vragen worden gesteld aan Stichting DUOS. Wat is er aan de hand? Wanneer is de productie weer volledig hersteld? In de VS bericht het leidende online informatieplatform voor zorgmedewerkers Medscape over deze materie. We plaatsen het Engelstalig artikel hieronder integraal. Er blijkt onder meer uit dat leverancier Novartis het komende half jaar geen nieuwe patiënten orders aanneemt. Lutetium wordt momenteel geproduceerd in kleine hoeveelheden in de Italiaanse fabriek, het heeft echter maar een 5-daagse window tot behandeling. Novartis werkt momenteel aan 2 nieuwe productiesites in de US. Ook vorig jaar waren er al problemen met de productie, toen speelden kwaliteitsissues Novartis parten.

Lutetium in Nederland

Naar aanleiding van de Medscape publicatie bericht DUOS voorzitter prof. dr Ronald de Wit (ErasmusMC) over de situatie in Nederland:

‘De productie van medische isotopen, zoals Lutetium staat momenteel wereldwijd onder druk. Er zijn slechts 4 reactoren betrokken bij de productie en die zijn alle vier gedateerd en vallen regelmatig stil voor onderhoud of reparatie. Ook in Nederland is er thans een tekort.

Mogelijk is het weer beschikbaar in mei of juni 2023, maar dat is niet zeker. Vanuit Nederland wordt ook gekeken naar andere leveranciers, dus andere reactoren die mogelijk commercieel willen produceren en leveren.

Elk centrum gaat daar nu verschillend mee om. Sommige kiezen voor het behandelen van patiënten die al begonnen waren. Andere, waaronder het ErasmusMC, proberen zodra het kan urgente nieuwe patiënten te laten starten en vergroten desnoods het interval tussen de toedieningen voor patiënten die al gestart waren en waar intervalverlenging mogelijk lijkt.

Instroom van nieuwe patiënten blijft daarmee mogelijk. Ieder centrum bouwt ook een wachtlijst op. Dat is nuttig om een goed overzicht te hebben teneinde op te kunnen schalen wanneer Lutetium weer beschikbaar komt.

Verwijzingen blijven dus welkom, met voorbehoud van de beperkingen van datum start. Dit ligt helaas buiten ieders vermogen.’