Zijn alle uro-oncologische studies DUOS studies?

Op het Forum stelde prostaatkankerpatiënt G. een vraag: ‘Zijn alle uro-oncologische studies DUOS studies?  G. participeert in een studie die hij niet bij het overzicht ‘Studies’ op de DUOS-homepage (www.stichtingduos.nl) vermeld ziet staan. Waarom niet? Omdat DUOS vaker dergelijke vragen krijgt, hierbij het uitgebreide antwoord in een nieuwsbericht.

Binnen DUOS treft u de meeste, maar niet iedere uro-oncologische studie die draait in Nederland. Om als DUOS studie gekwalificeerd te worden, moet de studie allereerst actueel zijn qua doelstelling (ook gezien huidige inzichten) en goed worden opgezet qua logistiek.  Daarnaast dient de studie door de DUOS Werkgroep Gemetastaseerd Prostaatcarcinoom te worden ondersteund. En als een studie dan als DUOS-studie kwalificeert, wil dat niet zeggen dat alle DUOS ziekenhuizen participeren. DUOS ziekenhuizen kunnen op grond van eigen criteria een keuze maken om al dan niet te deel te nemen in een studie. Soms zijn er ook studies die zich in ‘elkaars vaarwater’ bevinden, wat een reden kan zijn voor een ziekenhuis om niet te participeren.

Daarnaast (zie ook nieuwsbericht ‘Uitbehandeld voor prostaatkanker, zijn er nog meer opties?’) zijn er ook nog verkennende, vroeg klinische en daarmee kleinschalige studies waar doorgaans maar plaats is voor een, of enkele patiënten tegelijkertijd. Al snel ontstaan wachtlijsten en zo’n studie kan ook snel weer sluiten in afwachting van vervolgstappen. Ook deze studies treft u niet in het overzicht ‘Studies’ op de homepage. Er lopen in de grotere centra doorgaans meerdere vroeg klinische studies parallel aan elkaar: soms gericht op een bepaalde ziekte, bv prostaatkanker, soms bredere studies. Laat u omtrent deze studie mogelijkheden gericht informeren in het centrum van uw keuze.

Binnen DUOS zijn ca 20 studies ondergebracht, waarvan ca. de helft prostaatkanker-, en de andere helft blaaskankerstudies. U treft ze op de homepage (www.stichtingduos.nl) onder ‘Studies.

De studies worden regelmatig geactualiseerd, u treft er de meest actuele lijst met deelnemende ziekenhuizen en contactpersonen, in- en exclusiecriteria, doelstelling en updates. Dit vindt u tevens in de ieder vrijdag verschijnende nieuwsbrief.

© 2020, Stichting DUOS, redactie en teksten: Kuip&Ko, website: sbddesign.nldisclaimer   |   log in

error: Content is protected