Zorgverzekering: tijd om uw keuze te maken

Wilt u wisselen van zorgverzekeraar? Dan zijn de maanden november en december ideaal om uw keuze te (her)overwegen. Uiterlijk 12 november maken de zorgverzekeraars de definitieve premie voor de zorgverzekering van het basispakket 2020 bekend.  De verwachting is dat de zorgpremie voor de basisverzekering zal stijgen met 37 euro. De inschatting van het kabinet is dat de jaarpremie voor een basisverzekering volgend jaar 1.421 euro zal zijn. Om deze verhoging van de zorgpremie te compenseren, stijgt in 2020 de zorgtoeslag. Het maximale verplichte eigen risico van de basiszorgverzekering blijft 385 euro.

Overweegt u om te wisselen? Zorgverzekeraars zijn verplicht om iedereen te accepteren voor de basisverzekering.. Kijk voor meer informatie op de site van de Rijksoverheid. Wat betreft de aanvullende verzekering die wordt ieder jaar gewijzigd en daarvoor vindt u meer informatie op Consuwijzer.

Gebruik bij uw selectie bijvoorbeeld vergelijkingswebsites en selecteer deze als volgt:

• Kunt u uw wensen goed aangeven?
  • Hoe komt de vergelijking tot stand?
  • Hoeveel zorgverzekeraars vergelijkt de site?
  • Waar verdient de vergelijkingssite aan?

Op de website van Consuwijzer vindt u meer tips om een goede vergelijkingssite te vinden.

En let bij het afsluiten van een aanvullende verzekering ook op het volgende:

• Hoe hoog is de vergoeding van de zorg?
  • Welke voorwaarden gelden? Kunt u bijvoorbeeld zelf de hulpverlener of het ziekenhuis kiezen? En betaalt u een deel van de kosten?
  • Wat kost die aanvullende verzekering?

Verzekeren en kanker kan soms niet al te goed samengaan, op de DUOS site treft u veel artikelen over dit onderwerp, bijvoorbeeld:

Of type uw zoekwoord in bij de zoekfunctie op de homepage (www.stichtingduos.nl).